کد خبر: ۱۳۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
گروه استانها - همزمان با شیوع کرونا هزینه‌های تمام شده خلق آثار هنری افزایش یافته و هنرمندان نیز تمایلی به تولید آثار هنری ندارند.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج،هنر واژه گسترده‌ای است که در ابعاد مختلفی می‌تواند موثر و جهت‌ده باشد، اگر به دنبال امید و نشاط در جامعه هستیم هنر یکی از بازوان پر توان تحقق این مهم است.

در برهه‌های مختلف تاریخی نیز شاهد این هستیم که در حوادث و اتفاقاتی که هنرمندان ورود پیدا کردند و آثاری را در آن راستا خلق کردند تاثیرگذاری و ماندگاری آن بسیار افزایش می‌یابد.

جهت دهی جامعه و گسترش فرهنگ‌های خوب در بین مردم یکی دیگر از حوزه‌های اثرگذاری هنر و خلق آثار هنرمندان است، فرهنگ سازی یکی از کارکردهای مهم هنر در هر جامعه است.

ماندگاری سنت‌ها و معرفی آن به نسل‌های آینده نیز کار موثری است که بر دوش هنرمندان هر جامعه است و درحال حاضر شاهد هستیم که در هر حوزه که هنرمندان در طول تاریخ به آن پرداختند تاکنون آن آداب، رسوم و سنت ماندگار مانده است.

آرامش فکری در بین هنرمندان و مخاطبان هنر نیست

مینا سادات هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج در این باره، اظهار داشت: هنرمندان پسا پست مدرن در حال حاضر در جامعه ای که همچنان سنتی است به سختی می‌تواند آثاری را خلق کنند.

وی با بیان اینکه همچنان برای مردم جامعه خلق آثار پسا مدرن غیر قابل فهم است، افزود: این مهم یکی از مشکلات موجود هنرمندان است که باید در این راستا به یک زبان واحد رسید.

مدرس هنرهای تجسمی یکی دیگر از مشکلات جامعه هنرمند برای خلق آثار هنری را مشکلات اقتصادی و معیشتی است که گریبانگیر مردم و جامعه هنری بیان‌کرد و گفت: فشارهای اقتصادی سبب شده آرامش فکری هنرمندان و مخاطبان  تحت شعاع قرار گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه سومین مشکلی که در زمینه کار هنرمندان وجود دارد نبود واحد صنفی برای پیگیری مشکلات  جامعه هنری است، بیان کرد: فقدان این مهم سبب بی عدالتی‌های مختلف برای هنرمندان شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هنر در دست یک سری افراد محدود می‌چرخد، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی فعالان حوزه هنر علیه و در برابر هنرمندان قرار گرفتند و زمینه فعالیت را برای ادامه کار هنرمندان سخت می‌کنند.

طراح  و گرافیست البرزی با عنوان اینکه در حال حاضر بسیاری از هنرمندان از فعالیت هنری فاصله گرفتند، خاطرنشان کرد: افرادی که همچنان در حرفه‌های هنری ادامه می‌دهند بازاری یا عام پسند فعالیت می‌کنند.

وضعیت سینما در وخیم ترین حالت ممکن قرار دارد

حسین ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، در خصوص فعالیت هنری در زمینه سینما و حال و روز هنرمندان در این حوزه اظهار داشت: وضعیت سینما در سال‌های اخیر مناسب نبود، کرونا نیز زمینه ساز بدتر شدن این شرایط شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید فیلم بسیار دشوارتر شده است، افزود: هزینه‌های سرسام آور در کنار شیوع بیماری کرونا تولید فیلم را تا حد زیادی غیر ممکن کرده است.

مدیرتولید فیلم‌های سینمایی با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولان ذیربط برنامه‌ای در این راستا تدارک ببینند، بیان کرد: فعالیت هنری برای هر جامعه ای نیاز است و نیازمند حمایت دولتی و بخش خصوصی است.

دولت برنامه خاصی برای حمایت از هنرمندان پیش بینی نکرده است

ناصر مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، در خصوص حمایت از هنرمندان برای خلق اثر هنری در استان البرز، اظهار داشت: درحال حاضر کرونا نه تنها برای کشور و استان  البرز بلکه در تمامی دنیا سبب ایجاد مشکل برای گروه‌ها و حوزه های مختلف شده است.

وی با بیان اینکه در استان البرز برای هنرمندانی که عضو صندوق هنر هستند تسهیلاتی داده می‌شود بیان کرد: هنرمندان واجد شرایط می‌توانند در سامانه ثبت نام و تسهیلات کرونایی از محل اعتبارات تخصیص یافته استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ، بیان کرد: موسسات و مراکز فرهنگی البرز می‌توانند وام 4 درصد دریافت کنند و در حال حاضر  پرداخت این وام‌ها نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد.

مقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن شیوع بیماری کرونا در وضعیت قرمز امکان برگزاری برنامه‌های تجمعی وجود ندارد،عنوان کرد: هنرمندان دیگر در زمینه‌های هنری مانند خوشنویسی، فیلم سازی و دیگر حوزه‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها همین تسهیلاتی که عنوان شد به هنرمندان پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: برای حمایت از هنرمندان در زمینه‌های دیگر دولت پیش بینی خاصی نداشته است.

فرهنگ و هنر دو مقوله مهمی است که در جامعه باید در اولویت قرار گیرد، رشد توسعه و جهش در ابعاد مختلف اگر همزمان با دیگر حوزه‌ها در زمینه فرهنگ و هنر صورت نگیرد آن رشد و توسعه منجر به تاثیرات مثبت در جامعه نمی ‌شود.

امیدواریم مسئولان در کنار دیگر برنامه‌ریزی‌ها به فکر حمایت از هنرمندان برای خلق آثار فاخر هنری باشند.

انتهای پیام/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار